Sivut

Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 4. huhtikuuta 2014

Erikoispostaus




Heippa!
Aattelin näin vapaapäivänäni väsätä erikoispostauksen, nyt kun on kerrankin kunnolla aikaa. Eli teen postauksen kovaa vauhtia lähestyvästä vaihtovuodesta, johon ei ole enää pitkä aika.
Olen siis lähdössä elokuussa vaihto-oppilaaksi USA:han 10 kuukaudeksi. Järjestönä toimii STS ja USA:ssa paikallisjärjestönä CIEE. Hain vaihto-oppilaaksi toukokuussa ja hakulomakkeen täyttämisestä noin viikon päästä minulla oli englannin kielinen haastattelu, jonka perusteella minut voitaisiin hyväksyä vaihto-oppilaaksi. Yleensä hyväsymistiedon saa noin parin viikon päästä haastattelusta, mutta minulla siihen meni kaksi kuukautta. Tiedon saamisen jälkeen aloin tekemään hakupakettia, jonka perusteella isäntäperhee valitsee minut. Hakupaketin tekemisessä menee noin 2-3 kuukautta riippuu siitä miten nopeasti saa varattua lääkäri- ja rokotusajat.

Madelbor

Marraskuussa STS:ltä tuli sähköpostia, että USA:ssa käytäntöihin on tullut muutoksia, että nyt USA:han vaihtoon lähtevien pitää tehdä SLEP-kielitesti, koska jotkut koulut ja osavaltiot vaativat sen, josta olen tehnyt postauksen -> http://myownlifesecrets.blogspot.fi/2014/02/vaihtari-asiaa.html . Liityin pari viikkoa sitten STS vaihtarit ryhmään facebookissa ja siellä olen puhunut muiden USA:han lähtevien kanssa kyseisestä testistä Melkein kukaan ei ole kuullutkaan koko testeistä. Eikä sen myötä myöskään tehnyt sitä. Se on minun mielestä todella outoa, että muut eivät ole edes kuullutkaan kyseisestä testistä. Tai, jos minulla on ollut jo valmiina joku perhe, jonka osavaltio vaatii kielitestin. Mistäs sitä tietää. Olen myös kysellyt vaihtoon lähteviltä kavereiltani (lähtevät eri järjestön kautta AFS, Explorius) asiasta, niin he ovat sanoneet, että heidän järjestöjensä kautta kaikkien USA:han lähtijöiden on pitänyt tehdä kielitesti.

Untitled | via Tumblr

En ole vielä saanut tietää osavaltiota enkä lähtöpäivää, mutta minulle ollaan parhaillaan etsimässä sopivaa isäntäperhettä ja koulua. Hakuvaiheessa saa laittaa 3 osavaltiotoivomusta, mutta se maksaa 550€, mutta siitä ei ole varmuutta toteutuuko se. Tottakai, jos se ei toteudu niin siitä saa sen summan takaisin. Itse en laittanut hakuvaiheessa mitää osavaltiotoivomuksia, koska minulle sillä ei ole väliä minne päin pääsen. Tietysti olisi hienoa päästä esim. Floridaan, Kaliforniaan, Arizonaan, Texasiin tai jonnekkin itärannikolle, mutta ei sillä mun mielestä ole mitään väliä missä sitä sen vaihtovuoden viettää, koska joka tapauksessa vuodesta tulee yksi parhaimmista.


Toukokuun alussa minulla on orientaatioleiri Vierumäellä, jossa on nään muitaki vaihtoon lähteviä. Ai, että mä ootan jo sitä! Siitä tulee niin kivaa, kun pääsee tapamaan muitakin, jotka on tasan samassa tilanteessa ku ite oon. Tulen kyllä tekemään siitä erillisen postauksen myöhemmin.

Ihanan aurinkoista perjantaina kaikille!

kuvat: Weheartit & google

2 kommenttia:

  1. Kiva postaus Inka!!:) Ja toivottavasti saat kohta tietää mihin osavaltioon meet yms, täällä yksi utelias myös odottaa tietoa mihin pääset...:D

    VastaaPoista
  2. Kiva, että tykkäsit! :) Niimpä toivottavasti saisin kohta tietää! :D Tulee sit kauhee ikävä teitä!<3 :/

    VastaaPoista